ADAC potvrzuje v reálném testu: HVO100 jízdu téměř nezdražuje
- RedIR
- 28. 7. 2024
- Minut čtení: 2
Náklady na palivo se zvýší maximálně o několik eur měsíčně a HVO100 tak může výrazně snížit bilanční emise CO2.
Parafinická motorová nafta HVO100 (viz další články na našem serveru) se může na německých čerpacích stanicích prodávat od konce května 2024. První vzorky od ADAC ukazují, že nové palivo obvykle stojí o šest až deset centů více než klasická nafta. To znamená, že cena HVO100 je na spodní hranici cenové prémie 5 až 20 centů předpokládané před jejím uvedením.

Přestože je HVO100 osvobozeno od daně z emisí CO2, vzhledem ke stále malému výrobnímu množství je výroba výrazně dražší než klasické palivo. „Je to dobré znamení, že se výrobci snaží nabízet HVO100 co nejlevněji. Sázíme na to, že cenová prémie se v budoucnu nezvýší, ale že HVO100 se bude ideálně i nadále cenově přibližovat klasické naftě,“ říká prezident ADAC Technology Karsten Schulze.

Pro řidiče je finanční dopad HVO100 malý. Jako příklad ADAC provedl kalkulaci nákladů na auto (pět let, 15 000 kilometrů ročně) pro tři modely s 10centovým příplatkem oproti klasické naftě.
V případě VW Golf TDI 2.0 se náklady na palivo v tomto kalkulačním modelu zvyšují o 5,62 eur měsíčně na 97,87 eur. U BMW 520d Touring je měsíční příplatek 6,75 eura, měsíční náklady na palivo pak 117,45 eura. Řidiči Mercedesu C 220 d T-model dostanou měsíčně o 5,87 eur více, celkem tedy 102,22 eur.
S HVO100, tedy bez přidávání minerální nafty, lze bilanční emise CO2 snížit až o 90 procent. HVO (hydrorafinované rostlinné oleje) se vyrábí z odpadních materiálů, například použitých kuchyňských olejů nebo zbytků tuků. ADAC zdůrazňuje, že HVO, stejně jako všechny zdroje energie v silniční dopravě, musí splňovat přísné požadavky na udržitelnost. Nesmí se například poškozovat citlivé ekosystémy a rozšiřovat obdělávané plochy na úkor produkce potravin a při výrobě musí být dodržovány příslušné sociální normy. Kromě toho klub mobility vyzývá ropné společnosti, aby transparentně deklarovaly HVO s ohledem na jeho původ a poskytly srozumitelné důkazy o splnění kritérií udržitelnosti.
HVO100 by se mělo tankovat pouze do vozidel, která jsou pro tento účel schválena. Řidiči to u novějších modelů poznají podle označení XTL ve víčku nádrže. Informace o uvolnění starších vozidel jsou k dispozici u prodejce nebo výrobce nebo na internetu.
ADAC (Allgemeiner deutscher Automobilclub, Všeobecný německý autoklub) je hlavní organizace německých motoristů se sídlem v Mnichově.