Německý okres investuje do veřejné dopravy na HVO palivo namísto elektřiny
- RedIR
- 12. 3.
- Minut čtení: 2
Okresní rada Severozápadního Meklenburska (Nordwestmecklenburg) rozhodla, že stávající autobusy na naftu využijí v budoucnu syntetické palivo HVO 100, protože provoz elektrobusů je příliš nákladný. Jedná se o alternativu, jak učinit veřejnou dopravu v zemi šetrnou ke klimatu.

HVO 100 se vyrábí z odpadních materiálů a starého rostlinného oleje a podle okresního úřadu umožňuje 90procentní úsporu CO2. Běžné dieselové autobusy budou tankovány syntetickým palivem bez nutnosti přestavby vozidel. Odpadá také rekvalifikace personálu.
Vlastnímu městskému dopravnímu podniku Nahbus přislíbil stát na přechod na elektrickou mobilitu dotace, ty by však pokryly jen asi 30 procent nákladů. U místních autobusů by náklady nebyly ani ekonomicky životaschopné, ani ospravedlnitelné. Vedení městské části to také uznalo a po analýze hospodárnosti nakonec navrhlo zůstat u dieselových autobusů a v budoucnu je provozovat s HVO 100. Toto palivo nyní stojí jen o deset procent více než klasická nafta. V současné době Nahbus provozuje 98 dieselových autobusů a 28 plynových autobusů. Namísto elektrifikace koupí dopravní podnik 10 nových dieselových autobusů kompatibilních s HVO 100.

Již potvrzený grant ve výši tři miliony eur na deset nových čistě elektrobusů nebude využit. Nebude například požadováno financování ve výši 600 000 eur na výstavbu dobíjecí infrastruktury. Podle vedení městské části bude nákup dieselových autobusů levnější po dobu 15 let. Místo 160 milionů eur za elektrobusy půjde na stejný počet naftových autobusů jen 70 milionů.
HVO 100: Omezené zdroje
Takzvaná parafinická motorová nafta, ke které patří i HVO 100, je již v Německu schválena jako čisté palivo. Spolkové ministerstvo životního prostředí však varovalo, že využitelných odpadních materiálů je jen omezené množství. Použité kuchyňské oleje – například z gastronomického průmyslu – se již používají výhradně jako přísada v dopravě. ADAC varoval, že výrobci musí zajistit, aby suroviny pro HVO 100 skutečně pocházely z odpadu a zbytků. Jedině tak lze splnit normy udržitelnosti a dosáhnout přínosů pro životní prostředí.
V Meklenbursku-Předním Pomořansku zatím elektrobusy ve větším měřítku využíval pouze podnik veřejné dopravy v okrese Ludwigslust-Parchim. V běžném provozu jich tam jezdí celkem 45 a společnost oznámila, že hodlá vozový park dále rozšiřovat. Provozní náklady – energie a údržba jsou o polovinu vyšší než u dieselových autobusů. Nejsou však započítány pořizovací náklady a cena poskytnutého financování. Okres Rostock v Meklenbursku-Předním Pomořansku spoléhá na vodíkovou technologii jako alternativní pohon. První vodíkové autobusy jezdí také v okrese Vorpommern-Rügen.
Přijetím HVO 100 ukazuje Northwest Mecklenburg, že alternativní paliva mohou být smysluplným pokrokem v celosvětovém tlaku na dekarbonizaci. Využitím flexibility HVO proto nyní okres dosahuje značných úspor uhlíku – aniž by čekal na větší dotace nebo technologický pokrok.
SEO: Německý okres investuje do veřejné dopravy na HVO palivo namísto elektřiny