Bosch se vší vážností naskočil do vodíkového vlaku.
- RedIR
- 25. 9. 2023
- Minut čtení: 3
Technologický gigant se chce aktivizovat v celém řetězci.

Značku Bosch známe spíše z oboru nářadí a zahradní techniky, ale firma je také výrobcem autodílů a důležitým vývojovým partnerem mnoha automobilek. Automobilový průmysl je pro německou společnost důležitý, celkově jejich automobilová divize vygenerovala v loňském roce obrat 52,6 miliardy eur, což je asi 60 procent celkového obratu skupiny. Aby si Bosch udržel svou pozici předního technologického giganta, v posledních dvou letech vážně investuje do vodíkové technologie. Do roku 2026 bude do vodíkové technologie investováno asi 2,5 miliardy eur. Již letos zahájila firma sériovou výrobu modulů palivových článků v závodě ve Stuttgartu - Feuerbachu.
Co má Bosch s vodíkovými auty?
Ještě v roce 2017, před pouhými šesti lety, byla vize budoucnosti, že osobní automobily i silniční doprava si vystačí se spalovacími motory a akumulátorovými elektromotory, ať už v kombinovaném uspořádání či nikoli. Bosch nyní ovšem zásadně změnil kurz své výrobní strategie. Plánované snížení globálních emisí CO2 dělá z fosilních paliv minulost a bateriový elektromobil (BEV) také není považován za svatý grál. Dlouhodobě omezená dostupnost surovin, jako je lithium a kobalt, a především možné problémy se zásobováním všech automobilů na celém světě požadovaným množstvím elektřiny v požadovaném čase znamenají, že se Bosch přiklání k vodíku.
Nejsou baterie vhodné pro nákladní auto?
Suroviny a nabíjecí infrastruktura nejsou jedinými překážkami pro BEV. Chcete-li vytvořit přijatelný dojezd, můžete si stále rozumně vyjít s baterií v osobním autě. U nákladní dopravy to ale u Bosch nevidí. Přeprava na dlouhé vzdálenosti vyžaduje velmi těžké baterie pro slušný dojezd. V důsledku čehož mohou kamiony přepravovat pouze omezené množství nákladu. A když se všechny ty kamiony musí zapojit na místě zastavení, zabere to buď příliš mnoho času, nebo je třeba tak velká elektrická kapacita, že to infrastruktura nezvládne. Vodík tyto problémy nemá. Moduly palivových článků, které nyní sjíždějí ze zmíněné výrobní linky, jsou určeny pro amerického výrobce nákladních vozidel Nikola. Se 70 kg vodíku v nádržích (700 barů) může kombinace tahač/návěs ujet asi 800 kilometrů, přičemž užitečné zatížení vozu není o mnoho menší než u konvenčně poháněné varianty. Prázdné nádrže se zcela naplní za 20 minut. To s bateriemi ještě dlouho (a kdo ví, jestli vůbec) nepřekonáte. Zpočátku jsou tahače Nikola určeny pro americký trh, od příštího roku se budou kamiony na bázi Iveco S-Way používat i v Evropě.

Palivové články jen pro velká nákladní auta?
Bosch vidí příležitosti i pro kompaktnější nákladní vozidla v hmotnostní třídě 8 až 16 tun. Technologie je modulární a škálovatelná. Tam, kde má dodávka standardně jako EV dojezd 115 km a pak se musí nabíjet 45 minut na rychlonabíječce, ujede vodíkový prototyp asi 540 kilometrů, načež se nádrže doplní za 6 minut. Z takové dodávky je to jen krok k osobním vozům. A pokud můžeme také využít vodíkovou infrastrukturu, která se již zavádí pro profesionální dopravu…
Proč palivový článek nepřišel dříve?
Dr. Thomas Wintrich, zodpovědný za mobilitu palivových článků ve společnosti Bosch očekává vodíková osobní auta s technologií Bosch do konce dekády. To je za sedm let. Na konci minulého století magazín AutoWeek testoval vodíkové prototypy v Mercedesu s tím, že FCEV budou v showroomu do pěti let a v následujících letech to stále zůstávalo „do pěti let“. Jak vážný je tedy takový slib? „Tehdy byla situace jiná. Nebyl tam žádný tlak s CO2jako dnes. V důsledku toho je naléhavost mnohem větší." Wintrich očekává, že v roce 2030 bude mít každý pátý kamion nad šest tun pohon s palivovými články a že vodíková technologie u společnosti Bosch bude v tomto roce generovat obrat 5 miliard eur. „Celkové náklady na kilometr kamionu s palivovými články v roce 2030 se budou rovnat srovnatelnému kamionu se spalovacím motorem na fosilní paliva. Jediné, na co nemáme přímý vliv, je cena kilogramu vodíku. Očekávám, že do té doby klesne pod 4 eura za kg.“ To je výrazný pokles, aktuálně v Nizozemsku zaplatíte v závislosti na čerpací stanici dvakrát až třikrát tolik.

Snížení nákladů na kilometr pramení také z rozsahu, ve kterém se budou palivové články vyrábět. "Ale," pokračuje Wintrich, "toto zvýšení výroby je nyní naší velkou výzvou, pro menší výrobce není vlastní výroba hned zisková. Kromě toho, výrobce automobilů nemusí nutně nakupovat kompletní jednotky. Pokud se počty vyrobených kusů zvýší, bude Nikola vyrábět vlastní jednotky palivových článků v licenci. A můžeme také převzít naši osvědčenou roli dodavatele dílů, nebo být připraveni se znalostmi a dovednostmi.“
Ve společnosti Bosch v současnosti pracuje na vodíkové technologii více než 3000 zaměstnanců. A to už je pořádná síla, která je velkou nadějí pro obor syntetických paliv, ve kterých vodík hraje ústřední roli.
