top of page

Historický triumf v závodech Superbike se syntetickým benzínem ze Saska

  • RedIR
  • 5. 11. 2024
  • Minut čtení: 4

Toprak Razgatlıoğlu, turecký motocyklový závodník, dosáhl významného milníku ve své kariéře, když v roce 2024 získal svůj druhý titul v mistrovství světa superbiků (WSBK). Tento úspěch přišel během jeho debutové sezóny s týmem ROKiT BMW Motorrad, což bylo pro mnohé překvapením, protože přestup z dlouholetého týmu Pata Yamaha byl považován za riskantní krok.

 

Osmadvacetiletý jezdec dosáhl historického triumfu v závěrečném závodě šampionátu v Jerezu v jihozápadním Španělsku, kde obsadil druhé místo za svým hlavním rivalem Nicolò Bulegou. Tento výsledek mu stačil k tomu, aby si zajistil celkové vítězství v šampionátu. Sezóna nebyla bez obtíží, Razgatlıoğlu musel vynechat několik závodů kvůli zranění, ale jeho návrat na trať byl triumfální.

Tento úspěch je důkazem jeho talentu a odhodlání, které ho dovedly až na vrchol motocyklového sportu. Razgatlıoğlu se stal prvním tureckým jezdcem, který získal titul mistra světa v Superbike, a jeho vítězství je oslavováno nejen v Turecku, ale i po celém světě. 

Razgatlıoğluho motocykl BMW M 1000 RR, který používá tým ROKiT BMW Motorrad, je poháněn vysoce výkonným syntetickým palivem od společnosti NORDOEL. Toto palivo je založeno na patentované technologii METHAFUEL od společnosti CAC ENGINEERING GMBH. Palivo je navrženo tak, aby poskytovalo maximální výkon a efektivitu, což je klíčové pro dosažení špičkových výsledků na trati. Syntetické palivo má regenerativní obsah alespoň 40 % a splňuje nové předpisy mezinárodní motocyklové federace FIM.


CAC ENGINEERING, německý poskytovatel inženýrských služeb pro výstavbu závodů, vyvinul patentovanou technologii syntetického paliva ve spolupráci s TU Bergakademie Freiberg. Technologie má za cíl nahradit konvenční fosilní benzín téměř CO2-neutrální alternativou.

Tento "zelený benzín" je založen na metanolu, kapalném nosiči energie, který lze vyrábět z oxidu uhličitého (CO2) a "zeleného" vodíku (H2) a dalších zdrojů. Společně s partnery, jako je NORDOEL, který rafinoval syntetický ekvivalent benzínu od CAC na závodní palivo, chtějí přispět ke klimaticky neutrální mobilitě. Regenerativní palivo RacE-Fuel WSBK R40-A bylo připraveno výhradně pro tým ROKiT BMW Motorrad WorldSBK. Toto závodní palivo je první regenerativní palivo založené na metanolu.

Carrie Schreiner, závodní jezdkyně s její tým

"Regenerativní RacE-Fuel WSBK R40-A překonal všechna očekávání, aniž by snížil výkon ve srovnání s konvenčním fosilním benzínem," řekl Jörg Engelmann, generální ředitel společnosti CAC ENGINEERING. "Oslavujeme tak další úspěch v sérii závodních událostí, ve kterých syntetický benzín již prokázal, že může kombinovat výkon a udržitelnost." Od roku 2021 bylo závodní palivo používáno týmy jako Toyota Gazoo Racing na 24 hodin Nürburgringu a naposledy Carrie Schreiner na Porsche Sports Cup Germany na Hockenheimringu.

Jörg Engelmann, generální ředitel společnosti CAC ENGINEERING

CAC plánuje postavit první průmyslový závod na syntézu benzínu v Německu.

 

Tento milník nejen demonstruje závazek společnosti CAC ENGINEERING k zeleným technologiím, ale také její schopnost přeměnit inovace na praktická řešení, která ovlivňují budoucnost dopravy nad rámec motorsportu. Chemnitzská inženýrská společnost v současné době pracuje na realizaci prvního průmyslového závodu na výrobu syntetického benzínu v Německu. Počáteční fáze rozšíření o 50 000 tun syntetického benzínu by snížila emise CO2 přibližně o 150 000 tun ročně ve srovnání s fosilním benzínem. Toto téměř klimaticky neutrální palivo by mohlo okamžitě sloužit přibližně 7,5 milionu nových benzínových vozidel registrovaných ročně v Evropě, stejně jako 256 milionům stávajících vozidel.

 

Technologie, vhodné umístění s dobře rozvinutou logistickou sítí a potenciální zákazníci jsou již připraveny. CAC v současné době spolupracuje s renomovanou společností pro firemní finance a jejími bankovními partnery na zajištění financování investice.

 

CAC mezi třemi nejlepšími světovými lídry v technologii syntetických paliv

 

CAC je jedním ze tří nejlepších světových lídrů v technologii syntetických paliv, který ve spolupráci s TU Bergakademie Freiberg naplánoval a postavil první a největší pilotní závod na výrobu syntetického benzínu v Evropě již v roce 2009. V rámci několika výzkumných projektů, financovaných federální vládou, Svobodným státem Sasko a vlastními prostředky CAC, pokračoval vývoj technologie, která byla patentována a připravena pro velkovýrobu od roku 2023. Probíhající projekt konsorcia DeCarTrans, financovaný německým federálním ministerstvem pro digitální a dopravu, umožňuje společnosti CAC provozovat výrobu syntetického benzínu nepřetržitě a poskytovat palivo v dostatečném množství pro zkušební využití, jako je WSBK.

Použití paliva v motorsportu pomáhá přenést tuto inovativní technologii ze závodní dráhy na silnici. Klimaticky přátelský ekvivalent benzínu byl již testován v různých flotilových zkouškách známými automobilovými výrobci a schválen jako kompatibilní se všemi benzínovými motory. Může nahradit nebo být smíchán s konvenčními fosilními palivy, aniž by vyžadoval jakékoli technické úpravy vozidel. V průmyslové výrobě by mohly být dosaženy výrobní náklady nižší než jedno euro za litr.

 

Syntetická paliva, také známá jako e-paliva, jsou kapalná paliva vyráběná synteticky pomocí obnovitelné elektřiny. Mohou být použita k pohonu automobilů (1,2 miliardy po celém světě), nákladních vozidel, letadel, lodí nebo topných systémů - cokoli s vnitřním spalovacím motorem - klimaticky přátelským způsobem.

 

Při použití v čisté formě mohou e-paliva snížit emise CO2 až o 90 % ve srovnání s fosilními palivy. Kromě toho mohou být e-paliva dostupná celostátně prostřednictvím stávající sítě čerpacích stanic a mohou být bez jakýchkoliv úprav skladována a přepravována.

 

Výroba syntetického paliva na bázi metanolu nabízí další výhodu, protože metanol lze vyrábět na místech, kde je obnovitelná elektřina, klíčová "surovina", dostupná v hojnosti a za nízkou cenu.


Projekt DeCarTrans (Demonstrating a Circular Carbon Economy in Transport Along the Value Chain) je financován německým federálním ministerstvem pro digitální a dopravu s celkovou částkou 14,93 milionu eur jako součást konceptu obnovitelných paliv.


mrgf.jpg
Reklama Jucad L.1 f.jpg
PANGC Banner.jpg
DBK.png
ePace.png
bottom of page