Legenda předpovídá budoucnost syntetických paliv pro F1
- RedIR
- 30. 11. 2023
- Minut čtení: 3
Damon Hill navrhl, aby Formule 1 zvážila vyřazení svých současných hybridních pohonných jednotek ve prospěch plně spalovacích motorů a využila rychlého technologického pokroku v oblasti uhlíkově neutrálních syntetických paliv.
Hill okusil potenciální budoucnost motoristického sportu na okruhu Sandown v Daytoně, když se stal prvním člověkem, který řídil motokáru poháněnou plně syntetickým palivem, kterou vyrobila společnost Zero bývalého technického šéfa F1 Paddyho Lowea.

Uhlíkově neutrální palivo, které Zero vyrábí ze vzduchu a vody pomocí obnovitelné energie, lze použít přímo do jakéhokoli motoru. Jakmile bude k dispozici za ceny srovnatelné s fosilními palivy – což Lowe předpovídá do deseti let – mohlo by pomoci neutralizovat emise v motorsportu.

Hill po projížďce řekl: „Myslím, že každý se snaží využít všechny mozkové buňky, které má, aby se pokusil vyřešit problém, jak se stát udržitelným a přitom stále podávat výkon, který lidé chtějí.“
„Motoristický sport je o vysoce výkonných vozidlech a klíčová je stránka zábavy. Je to skutečná technická výzva a jako stále větší problém vidím velikost a hmotnost vozů – zvláště v F1 – v jejich snaze být co nejzelenější. Jsou velmi účinné, ale jsou obrovské a těžké, což má dopad na hbitost vozu. Přivádí nás to zpět k otázce, zda je prosazování plně elektrických nebo dokonce hybridních vozidel v tomto typu soutěže správným směrem.“
Hill nebyl první, kdo vyzkoušel Loweovo syntetické palivo – už se zapsalo do Guinessovy knihy rekordů za první let se syntetickým palivem, bylo použito ve dvou superautech na Top Gearu a v Goodwoodu pohánělo motorku vévody z Richmondu.

Bylo to však poprvé, co bylo testováno v opravdové reálné motoristické zátěžové situaci. Když Hill řídil motokáru, zjistil, že vzhledem k tomu, že palivo je čistší než fosilní paliva a neobsahuje žádné nečistoty, se ve skutečnosti motokára řídila dokonce lépe.
"Uběhlo to jako sen," řekl Hill. "Myslel jsem, že to bylo docela rychlé! Bylo to poprvé, co jsem řídil jednu z těchto motokár a řídil jsem ji s oběma palivy. Vlastně mám pocit, že jízda byla o něco lepší na palivo Zero. Zvuk a výkon byly stejné jako u normálního benzínového stroje, ale protože palivo je vyrobeno ze stejného množství uhlíku, jaké se uvolňuje při jeho použití, nemá to absolutně žádný vliv na atmosféru.“

F1 zkoumá využití udržitelného paliva, ačkoliv v roce 2026 plánuje představit nové motory s téměř trojnásobným množstvím elektrické energie ve srovnání se současnými hybridními komponenty. To však pravděpodobně přinese další nárůst hmotnosti z větších baterií.
Jednotky se spalovacím motorem budou pracovat na udržitelná paliva, která budou pravděpodobně také pocházet z bio a komunálních zdrojů odpadu.
Zatímco elektrifikace v silničních vozech ovlivnila budoucnost F1, ve Spojeném království by se již od roku 2030 silniční spalovací motory neměly vyrábět. Nedávná změna v EU, která umožní motorům na syntetická paliva pokračovat i po roce 2035 může otevřít nové alternativy.
Hill věří, že i když elektrifikace má své přednosti, motoristický sport by měl stále být zaměřen na spalování: „Pro všechno může být místo a vhodné využití technologií a inovací pro různé disciplíny by mohlo být lepším pohledem na věc. Pokud se podíváte na letectví, snaha o elektrická letadla je možná pouze na krátké vzdálenosti. Na dlouhou trať je to nepředstavitelné. V určitých sektorech tedy můžete používat syntetické palivo s vysokou energetickou hustotou, jako je Zero's, a nepřispívat již ke zvyšování uhlíku v atmosféře.
Musíte být k problému upřímný. Kdyby F1 řekla: „Našli jsme způsob, jak se můžeme vrátit k používání čistých spalovacích motorů, ale nezvyšujeme uhlík v atmosféře“, byli by všichni šťastní? Myslím, že by s tím souhlasilo hodně lidí!"
