Ministr dopravy Martin Kupka chce syntetická paliva!
- RedSP
- 29. 8. 2023
- Minut čtení: 2
Nepodpoříme omezení spalovacích motorů, pokud nebude závazná výjimka pro syntetická paliva!

Česko stejně jako Německo nepodpoří schválení omezení spalovacích motorů po roce 2035, pokud nebude jasná a závazná výjimka pro využití syntetických paliv. Jedná se o podmínku, kterou v rámci předsednictví prosadila Česká republika a přislíbila Evropská komise.
„Současná podoba normy EURO 7 není přijatelná a musí se změnit. V současné podobě by zhoršila dostupnost malých vozidel, ohrozila automobilový průmysl i pracovní příležitosti“.
Definitivní rozhodnutí o přijetí návrhu, který by znemožnil prodej nových aut se spalovacím motorem po roce 2035, bylo odloženo. „Rozhodnutí dává prostor pro další jednání. Věřím, že nakonec zvítězí cesta podpory inovací a auta se spalovacím motorem na syntetická paliva se budou moci prodávat i po roce 2035,“ uvedl Kupka.
Právě českému předsednictví se podařilo dojednat tuto výjimku. Ministr také připomněl další úspěch českého vyjednávání, a to přijetí revizní klauzule, která stanovuje, že rozhodnutí o zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory v EU bude nutné v roce 2026 znovu kriticky posoudit a případně posunout jeho účinnost.
Ministr Kupka také představil odmítavou pozici České republiky k navržené podobě emisní normy EURO 7. Hlavní připomínka ČR se týká navržených dat účinnosti, kdy návrh nedává dostatek času na přípravu, testy a přeschválení typu. Navržené dva roky na zavedení normy také neodpovídají tomu, že právní rámec bude úplný až po přijetí příslušných prováděcích předpisů.
„Žádáme odložení její účinnosti a změnu dalších parametrů. V současné podobě by mohla znamenat smrtící koktejl pro celý evropský automobilový trh, který se už nyní nachází ve složité pozici oproti dalším světovým konkurentům“ zdůraznil ministr dopravy a dodává: „Německo naše obavy sdílí. Společně budeme hledat cestu, jak EURO 7 zásadně upravit.“
Norma EURO 7 klade nové požadavky i na elektrická vozidla, jako je např. aplikace OBM (On-Board-Monitoring), životnost baterií, měření emisí z brzd a oděr pneumatik. Některé z těchto technologií nejsou přitom ještě ani vyvinuty. To může vést k dalšímu zdražení vozidel a konci výroby některých modelů.
3.3.2023|MDCR - Média a tiskové zprávy – redakční výběr, upraveno