ORLEN zahajuje prodej HVO100
- RedIR
- 11. 10. 2024
- Minut čtení: 2
Skupina ORLEN zahájila prodej svého paliva HVO100 na dvou čerpacích stanicích v Německu.

HVO100 je biopalivo druhé generace, vyrobené z rostlinných olejů a odpadních produktů z potravinářského a pohostinského průmyslu, včetně použitého kuchyňského oleje. Má potenciál snížit emise skleníkových plynů až o 90 % ve srovnání s konvenčními fosilními palivy.
HVO100 lze bez jakýchkoliv úprav použít ve většině vozidel se vznětovým motorem. Uvedení tohoto paliva na další, tentokrát polský trh bude možné po dokončení probíhajících legislativních prací na požadavcích na kvalitu.

HVO100 je k dispozici na dvou místech: Boizenburg na Labi a Achim u Brém.

Prodej se brzy rozšíří o další stanice v Německu.
Skupina ORLEN se také připravuje na zahájení prodeje HVO100 v České republice, kde již existuje potřebný právní rámec. Zahájení velkoobchodního prodeje na českém trhu se očekává v prvním čtvrtletí roku 2025, přičemž v současné době probíhají přípravné práce na terminálu Paramo v Pardubicích, odkud má být produkt distribuován. Uvažuje se také o rozšíření prodeje tohoto paliva do maloobchodního segmentu.

V Polsku v současné době probíhají podobné legislativní práce s cílem definovat požadavky na kvalitu pro HVO100 a podřídit jej kontrole kvality obchodní inspekcí. Toto palivo je již dostupné v několika dalších evropských zemích, včetně Finska, Belgie, Dánska, Nizozemska, Švédska a Lotyšska.
Mezitím je v plném proudu výstavba výrobního závodu HVO v Płocku s kapacitou 300 000 tun hotové biosložky ročně. Bude schopen zpracovat širokou škálu lipidových surovin, včetně řepkového oleje (RSO), použitého kuchyňského oleje (UCO) a jejich směsí.
Náklady na projekt se odhadují na přibližně 600 milionů PLN. Kromě toho existují plány na vybudování infrastruktury v areálu výrobního závodu Płock na podporu výroby biosložek HEFA pro udržitelné letecké palivo (SAF).
Zahájení prodeje HVO100 je v souladu se strategickým cílem skupiny ORLEN rozšířit nabídku udržitelných paliv a snížit emise CO2.
Každá takováto iniciativa je zároveň jednou z nadějí nejen pro evropský automobilový průmysl trpící hlubokou krizí způsobenou diletantskými strategickými regulačními chybami páchanými od reality odtrženými rozhodujícími strukturami.