OXFORD, Anglie: Demonstrační závod na výrobu SAF uveden do provozu na letišti v Oxfordu
- RedIR
- 12. 12. 2024
- Minut čtení: 2
OXCCU, přední britská společnost zabývající se přeměnou oxidu uhličitého na paliva, chemikálie a plasty spustila své první oficiální demonstrační zařízení OX1 na letišti v Oxfordu, které představuje významný pokrok ve výrobě udržitelného leteckého paliva (SAF).
Díky novému designu katalyzátoru a reaktoru, který je předmětem více než desetiletého výzkumu na Oxfordské univerzitě, přemění zařízení oxid uhličitý (CO2) a vodík (H2) přímo na uhlovodíky s dlouhým řetězcem s vysokou konverzí a selektivitou pro použití jako SAF s názvem OXEFUEL™.

Toto zařízení FOAK (označuje technologii nebo zařízení, které je první svého druhu a bylo vyvinuto nebo implementováno jako první na světě) se sídlem na londýnském letišti Oxford a navržené a provozované společností OXCCU produkuje 1 kg (~1,2 litru) kapalného paliva za den. Je světově první ukázkou přímé přeměny CO2 a H2 na uhlovodíky pro trysková paliva v jediném kroku s minimem okysličených vedlejších produktů pomocí nového katalyzátoru OXCCU.

OX1 představuje klíčovou fázi strategického plánu společnosti OXCCU rozšířit její technologii z laboratoře na plnohodnotnou výrobu. Závod je součástí strategického rozšiřování OXCCU mimo laboratoř. Poskytne datový klíč k návrhu, výstavbě a provozu dříve oznámeného závodu OX2 s kapacitou 160 kg (200 litrů) za den, který bude fungovat v Saltend Chemical Park Hull v roce 2026. Komerční závody zásobující PtL SAF ve Spojeném království a jinde pak bude následovat.

Na rozdíl od jiných firem, které pracují na palivech Power-to-Liquid (PtL), OXCCU zredukovala tradiční vícekrokový proces na jediný krok, čímž se vyhnula nutnosti nejprve přeměnit CO2 na CO – což je první krok obtížně elektrifikovatelný a energeticky náročný. Tento inovativní přístup je klíčem ke snížení nákladů na PtL SAF, což je v současnosti hlavní překážka pro přijetí PtL SAF.

Andrew Symes, generální ředitel společnosti OXCCU, řekl: „Jsme nadšeni, že můžeme spustit závod OX1, který se nachází poblíž místa, kde byla založena OXCCU. Palivo, které jsme již vyrobili v jediném kroku z CO2 v laboratoři, vyvolalo obrovské nadšení pro svůj potenciál dramaticky snížit náklady na SAF, ale klíčový je nárůst a tento závod bude generovat data a litry paliva. Naším posláním je umožnit budoucím generacím létat bez dopadu na klima a k tomu potřebujeme nákladově efektivní PtL SAF. Tento start představuje klíčový krok k dosažení tohoto cíle.“

Jde o příklad britských inovací, vyvinutých během desetiletí výzkumu na univerzitě v Oxfordu a podpořených značnými průmyslovými a vládními investicemi. Na rozdíl od jiných společností vyvíjejících paliva Power-to-Liquid (PtL), OXCCU zjednodušila tradiční vícekrokový proces do jediného, čímž eliminovala nutnost nejprve přeměnit CO2 na CO – náročný a energeticky náročný proces. Tento průlom je kritický pro snížení nákladů na PtL SAF, což je v současnosti hlavní překážka širokého přijetí.
OXCCU, společnost zabývající se klimatickými technologiemi z Oxfordské univerzity, vyvíjí nové katalyzátory a návrhy reaktorů pro přeměnu oxidu uhličitého a vodíku na uhlovodíky s vysokou konverzí a selektivitou pro použití na paliva, chemikálie a plasty. Společnost má ústředí ve Spojeném království, s operacemi v Begbroke Science Park, Oxfordu a londýnském Oxford Airport.
OXCCU obdržela investice od předních průmyslových partnerů jako United Airlines nebo Aramco Ventures a na začátku tohoto roku získala grant ve výši 2,8 milionu GBP prostřednictvím fondu Advanced Fuels Fund podporovaného vládou Spojeného království, čímž demonstrovala svou pozici přední firmy vytvářející udržitelné, ekonomicky efektivní a škálovatelné tryskové palivo.
OXFORD, Anglie: Demonstrační závod na výrobu SAF uveden do provozu na letišti v Oxfordu