top of page

Rakousko také nesouhlasí se zákazem spalovacích motorů

  • mediola7
  • 9. 10. 2023
  • Minut čtení: 2

Podobně jako v Německu se také rakouská vláda rozhodla prozatím nezavádět úplný zákaz spalovacích motorů, čímž silně popudila svého „zeleného“ koaličního partnera. Ten se jasně zasazoval o zákaz nových aut se spalovacím motorem od roku 2035. Rakouské ministerstvo hospodářství však toto opatření považuje za neproveditelné a obává se, že by neúměrně zatížilo automobilový průmysl. Místo toho se Rakousko zaměřuje na podporu alternativních pohonů a rozšiřování dobíjecí infrastruktury.


Úplný zákaz spalovacích motorů byl de facto blízko schválení. Těsně před konečným rozhodnutím zákaz zpochybnilo Německo a k němu se přidaly další země včetně Rakouska, které bylo donedávna považováno za až militantního zastánce návrhu komise na zákaz od roku 2035.



Rozhodnutí proti zákazu spalovacích motorů v Rakousku není překvapením, protože podobné diskuse probíhají i v jiných evropských zemích. Například Německo zatím nestanovilo datum zákazu spalovacích motorů, i když si dalo za cíl být klimaticky neutrální do roku 2045. Naproti tomu se vládní strana vyjádřila ve prospěch používání CO2-neutrálních paliv jako možnosti pro další fungování spalovacích motorů i po roce 2035.


Koaliční partner – strana Zelených kritizuje rozhodnutí rakouské vlády pod vedením kancléře Nehammera a požaduje, aby byl zákaz spalovacích motorů nevyhnutelný pro dosažení klimatických cílů stanovených EU. Argumentuje především tím, že podpora alternativních pohonů není dostatečná k tomu, aby přinesla nezbytné změny v automobilovém průmyslu.

Zda Rakousko a další evropské země změní své strategie týkající se spalovacích motorů, aby dosáhly klimatických cílů, se teprve uvidí. Konečné hlasování členských zemí EU o zákazu spalovacích motorů od roku 2035 bylo odloženo na neurčito, protože jej nechtěly schválit Itálie, Německo a několik východoevropských zemí včetně Česka.


Rakousko by po Itálii, Česku, Německu a dalších zemích mohlo s koncem spalovacích motorů souhlasit jen tehdy, pokud to nebude zahrnovat zákazy nefosilních alternativ.

Rakouský kancléř Karl Nehammer (ÖVP) se v klíčovém projevu ohradil proti „scénářům globální katastrofy“ v klimatické politice. „Musíme čelit představám o apokalypse soudného dne klimatických aktivistů. A vyslovil se proti obecnému zákazu spalovacího motoru.



Přestože Rakousko nemá vlastní automobilový průmysl, má mnoho významných dodavatelských společností, jako je například Magna Steyr v Grazu. Na zakázku se tam vyrábí jak modely se spalovacím motorem, tak elektromobily jako Jaguar i-Pace.

Rakouští Zelení, kteří jsou v koalici s ÖVP - víceméně protějškem CDU v Německu - stejně jako němečtí Zelení chtějí zakázat všechny technologie pohonu kromě elektromobilů. Nehammer kritiku zatím ignoruje: "Odložit spalovací motor stranou by byla chyba, protože byste se pak vzdali know-how výhody a vytvořili byste nové závislosti. Na Číně jako výrobci solárních panelů již taková vazba existuje a může to být velký problém.

mrgf.jpg
Reklama Jucad L.1 f.jpg
PANGC Banner.jpg
DBK.png
ePace.png
bottom of page