Repsol dosáhl certifikace pro obchodování SAF
- RedIR
- 16. 2. 2024
- Minut čtení: 3
Společnost Repsol 7. února 2024 oznámila, že získala certifikaci o udržitelných biomateriálech, která umožňuje prodávat její udržitelné letecké palivo (SAF) v rámci systému RSB book-and-claim. Díky tomu lze dodávat SAF na konkrétní letiště a zapsat je do registru RSB. Zákazníci na jiných letištích po celém světě si pak uplatní certifikované snížení emisí spojené s registrovaným SAF při nákupu jejich tradičního leteckého paliva.

Mechanismus book-and-claim řeší problémy nabídky a poptávky, které v současnosti pro SAF existují, a v leteckém sektoru urychluje proces dekarbonizace.

SAF je dnes celosvětově dostupný pouze v omezeném počtu geografických lokalit a jeho dodání na jiná letiště může být nákladné a generovat zbytečné emise CO2 v procesu doplňování paliva.
Systém book-and-claim společnosti RSB pomáhá překonat tyto překážky a zprostředkuje růst používání SAF, kdy letecké společnosti a jejich klienti poptávají snížení emisí bez fyzického přístupu k udržitelné dodávce paliva. Tento model spotřebitelského řetězce byl vyvinut s cílem zajistit plnou sledovatelnost a důvěryhodnost, stejně jako prokazatelný dopad na klima tím, že se v procesu zabrání dvojímu započítání.

Snížení uhlíkové stopy spojené se SAF bude registrováno jako jednotka pro zaúčtování a nárokování a převedeno na jakéhokoli dobrovolného kupujícího globálně, i když fyzické palivo dodané na nejbližší letiště nebude mít žádná kritéria udržitelnosti.
Book and claim se v současnosti zaměřuje pouze na dobrovolné trhy, čímž přispívá ke snížení emisí uhlíku, které je doplňkem mandátů a předpisů. Vedoucí postavení RSB v oblasti rezervací a nároků je založeno na správě mnoha zainteresovaných stran a statutu neziskové organizace: přístup RSB byl vyvinut prostřednictvím důvěryhodného a robustního rozhodovacího procesu založeného na konsensu, který vyvažuje hlasy průmyslu, občanské společnosti a akademické obce a buduje řešení, které pomáhá diverzifikovat dekarbonizaci.

Tato nová certifikace otevírá společnosti Repsol širší globální trh pro dodávky SAF z továrny na moderní biopaliva ve španělské Cartageně, která právě dokončuje finální uvedení do provozu. Závod, první svého druhu na Pyrenejském poloostrově, bude mít kapacitu na výrobu 250 000 tun SAF a obnovitelné nafty ročně z různých druhů organického odpadu a zamezí ročním emisím 900 000 tun CO2.

Repsol vyrábí SAF ve svých rafinériích ve Španělsku od roku 2020 a dodává jej významným leteckým společnostem na místním trhu, včetně Iberia, Air Europa, Vueling, Iberojet a také společnosti Atlas Air pro nákladní lety. V květnu 2023 podepsala společnost Repsol se společností Ryanair dlouhodobou smlouvu o dodávce až 155 000 tun SAF pro operace ve Španělsku a Portugalsku v letech 2025 až 2030.
Na konci roku 2023 společnost také poprvé dodala SAF pro záchranné vrtulníky ve španělském regionu Kastilie a León a na začátku roku 2024 realizovala pilotní projekt na letišti Iberia v Bilbau, kde dodávala 100% obnovitelné palivo pozemním službám.
SAF může během svého životního cyklu produkovat až o 80 procent méně emisí CO2 než tradiční palivo do proudových letounů a Mezinárodní asociace leteckých dopravců odhaduje, že SAF přispěje přibližně 65 procenty ke snížení emisí potřebných k tomu, aby letecký sektor v roce 2050 dosáhl čisté nuly.
„Získání certifikace je pro Repsol milníkem,“ řekl Carlos Suarez, ředitel divize International Aviation společnosti Repsol. „Umožňuje nám to zavést více SAF do dodavatelského řetězce, což zpřístupňuje více hráčům v leteckém sektoru využití výhod SAF. Náš nový závod v Cartageně je zárukou, že můžeme dodávat palivo, a tím přispět ke snížení uhlíkové stopy letecké dopravy.

Elena Schmidt, výkonná ředitelka společnosti RSB sídlící ve Švýcarsku, dodala: „Jsme nadšeni, že vidíme práci a odhodlání společnosti Repsol podporovat rychlejší dekarbonizaci leteckého sektoru prostřednictvím systému RSB book-and-claim. Důvěra je pro RSB zásadním ústředním bodem systému poskytování důvěryhodného řešení postaveného na skutečně globálním přístupu mnoha zainteresovaných stran.“
