Velké lodní motory od Rolls-Royce nyní mohou používat HVO
- RedIR
- 17. 10. 2024
- Minut čtení: 3
Motory mtu řady 1163 a 8000 jsou k dispozici se systémy SCR pro splnění emisních limitů IMO III.

Přizpůsobená dodatečná úprava výfukových plynů navíc nabízí ochranu proti nárazům pro vojenská plavidla. Provozovatelé lodí tak mohou nyní provozovat motory mtu Series 1163 a 8000 na udržitelná paliva a díky HVO je možné snížit emise CO-2 až o 90 %.

Předpisy IMO III týkající se emisí oxidů dusíku (NOx) vstoupily v platnost pro všechna velká plavidla s výkonem motoru 130 kW nebo vyšším pro plavidla spuštěná na vodu 1. ledna 2016 nebo později. Stanovují, že emise NOx musí být o 70 % nižší než maximum podle předpisů, což odpovídá <2,0 g/kWh. To umožňuje provozovatelům lodí vplout do oblastí kontroly emisí (ECA), například v Baltském a Severním moři a u pobřeží Severní Ameriky.

Knut Müller, Senior Vice President Global Governmental Business ve společnosti Rolls-Royce Power Systems, řekl: „Díky tomuto rozšíření portfolia vytváříme naše velké motory mtu perspektivní a šetrnější ke klimatu v souladu s naší strategií. Již mnoho let nastavují standardy ve svém výkonovém rozsahu z hlediska hustoty výkonu, účinnosti a hospodárnosti.

„Nejdůležitější změnou ve srovnání s předchozími motory pro IMO II je nová dodatečná úprava výfukových plynů, jejíž hlavní součástí je systém SCR, ve kterém jsou emise oxidů dusíku sníženy o 75 procent ve srovnání s limity IMO II.
Jde o aktivně řízený systém, ve kterém se nepřetržitě měří emise před a za systémem SCR. To zajišťuje optimální a vyhovující následné zpracování výfukových plynů a minimální dávkování potřebného redukčního činidla. Rolls-Royce nabízí svým zákazníkům maximální flexibilitu instalace: systém lze instalovat jak horizontálně, tak vertikálně, a lze jej tedy přizpůsobit široké škále konstrukcí a uspořádání lodí.
Samotný systém je již navržen tak, aby byl nárazuvzdorný pro vojenské aplikace. V případě potřeby je k dispozici verze s bypassem, aby byl zachován bezpečný provoz motoru a neomezený výkon pohonu i při extrémních otřesech a dlouhých dobách nízkého zatížení.
Se schválením motorů mtu řady 1163 a 8000 pro HVO a další paliva dle normy DIN EN15940 mohou provozovatelé nahradit konvenční motorovou naftu vyrobenou z fosilních olejů bez jakýchkoliv úprav motorů.
„Těší nás velký zájem mnoha zákazníků v námořním průmyslu, kteří chtějí zlepšit svou uhlíkovou stopu, zejména použitím HVO,“ vysvětlila Denise Kurtulus, viceprezidentka Global Marine ve společnosti Rolls-Royce Power Systems..

„Výsledky zkušebních testů i v provozu u zákazníků ukazují výrazné snížení emisí skleníkových plynů, oxidů dusíku a pevných částic. S našimi současnými a budoucími řešeními pohonu na udržitelná paliva chceme být spolehlivým partnerem pro naše zákazníky jako hnací síla energetické přeměny.“
Motory typu mtu řady 1163 a 8000 se mnoho let osvědčují ve fregatách, korvetách a pobřežních hlídkových plavidlech, stejně jako na rychlých trajektech a jachtách po celém světě. Více než 350 motorů řady 8000 již přemístilo velké lodě napříč světovými oceány během více, než tři milionů provozních hodin. Rolls-Royce také dále vyvinul své lodní motory mtu Series 2000 a 4000 pro emisní normu IMO III a schválil je pro udržitelná paliva, jako je HVO.

Rolls-Royce vyvíjí a dodává komplexní řešení výkonu a pohonu pro kritické aplikace z hlediska bezpečnosti ve vzduchu, na moři i na zemi. Firma má zastoupení ve 48 a zákazníky ve více než 150 zemích. Roční základní příjmy společnosti byly v roce 2023 15,4 miliardy GBP (Cca 465 MLD CZK), základní provozní zisk pak 1,6 miliardy GBP (Cca 48 MLD CZK). Rolls-Royce Holdings plc. je veřejně obchodovaná společnost, Rolls-Royce Power Systems má centrálu ve Friedrichshafenu v jižním Německu a zaměstnává více než 10 500 lidí. Portfolio produktů zahrnuje vysokorychlostní motory a pohonné systémy, pro lodě, těžká pozemní, železniční a obranná vozidla a pro ropný a plynárenský průmysl. Portfolio také zahrnuje dieselové a plynové systémy a bateriové kontejnery pro kritické, pohotovostní a trvalé napájení, kombinovanou výrobu tepla a elektřiny a mikrosítě.