Velké ropné společnosti investují 8krát více do biopaliv než do vodíku
- RedIR
- 3. 1. 2024
- Minut čtení: 2
Podle studie společnosti Transport & Environment (T&E) „velká sázka“ evropských ropných společností na vodík jako dopravní palivo pro budoucnost není ve skutečnosti tak velká.
Nevládní organizace tvrdí, že investice do rafinace biopaliv jsou osmkrát větší. T&E poukazuje na producenty ropy, že to s investicemi do skutečně čistých paliv nemyslí vážně, ale volí neudržitelnou variantu biopaliv.

Tam, kde evropské ropné giganty Shell, BP, Total, ENI a Repsol investují do vodíku, je jen část z toho skutečně „zelená“. Většina jejich investic směřuje do snižování uhlíkové náročnosti jejich rafinérských provozů, nikoli do vývoje zelených dopravních paliv, ukazuje studie.
Geert Decock, manažer pro elektřinu a energii ve společnosti T&E, řekl: „Výrobci ropy propagují vodík jako svou velkou sázku do budoucnosti, ale ve skutečnosti jsou jejich investice do zeleného vodíku žalostné. Místo toho zaměřují své nové rafinérské kapacity na biopaliva, která nemohou udržitelně uspokojovat světové dopravní potřeby. Toto není průmysl, který posouvá hranice čistých technologií.“
Studie ukazuje, že poptávka po ropě v silniční dopravě v EU v roce 2035 klesne téměř o třetinu, protože více aut přejde na elektrickou energii. Od roku 2035 bude poptávka po benzínu nadále meziročně klesat o 5 %.

Velká část stávajících rafinérských kapacit bude muset být uzavřena, nebo přeměněna na zpracování alternativních paliv.
Z 39 miliard eur plánovaných investic rafinérského sektoru do alternativních paliv do roku 2030 půjde téměř 75 % na zvýšení výroby biopaliv. Jen do nových zařízení na pokročilá biopaliva (HVO) budou investovány 2 až 3 miliardy eur, čímž se do roku 2030 zdvojnásobí výrobní kapacita na 10 megatun.
To je podle analýzy T&E čtyřikrát více, než kolik lze získat udržitelným způsobem v EU. To pravděpodobně povede k omezenému „odpadu“ produktů, jako jsou živočišné tuky, které budou odebírány z jiných průmyslových odvětví, a také k hromadnému dovozu pochybného použitého kuchyňského oleje ze zahraničí.
Poznámka redakce: Na druhou stranu to jasně ukazuje na fakt, že syntetická paliva určitě nelze podceňovat a při takto masivních investicích se nepochybně nadějeme významných objevů a pokroku k výrazné ekologizaci stávajících produkčních a distribučních cest již dávno odzkoušeného a fungujícího systému.