Úspěch pro Mnichovský automotoklub – město stahuje plánovaný zákaz řízení pro naftu Euro 5.
- RedIR
- 1. 9. 2023
- Minut čtení: 2
Zákaz vjezdu pro dieselová vozidla splňující nejvýše normu Euro 4 do centra města vymezeného Mnichovským vnitřním okruhem se nerozšíří na normu Euro 5. Na 70 000 majitelů vozidel tak zde může nadále používat svá auta bez omezení. Proti zákazům bylo vedeno několik soudních sporů.

Město Mnichov stáhlo plánovaný zákaz vjezdu do centra pro naftová vozidla splňující normu Euro 5. Nařízení mělo být zavedeno od října 2023 v rámci vnitřního prostoru vymezeného Mittlerer Ring, kde jsou vozidla Euro 4 již od února zakázána. Podle automobilového klubu „Mobil in Deutschland“ by bylo postiženo výše uvedené množství majitelů automobilů. Mittlerer Ring je jednou z nejdůležitějších městských tras pro dojíždění a slouží jako obchvat, zejména na severu a východě. Klub proti zákazu podal žalobu.

Město stažení zdůvodnilo tím, že Mnichov nyní dodržuje všechny limity oxidu dusičitého. Podle Mobilu v celém Německu od roku 2021 existuje pouze jedna ulice, na kterou se to nevztahuje. Proto je zákaz naftových vozidel i podle emisní normy Euro 4 „nepřiměřený“ a měl by být také zrušen. Od té doby bylo podáno asi 20 žalob. „Mezi žalobci jsou důchodci, rodiče samoživitelé, rezidenti, dojíždějící nebo dokonce půjčovna aut. Každý jedinec je zákazem jízdy na naftu omezen ve své mobilitě, ačkoli je na autě závislý,“ říká prezident klubu Michael Haberland.

Přicházejí nové zákazy zadními vrátky EU?
Pro motoristy však není vše zcela jasné, protože EU v brzké době projedná, zda by měly být limitní hodnoty pro jemný prach a oxid dusičitý v souladu s novými doporučeními převážně soukromě financované Světové zdravotnické organizace (WHO) sníženy na polovinu. Oxidy dusíku, stejně jako jemný prach, jsou považovány za zdraví škodlivé.
V důsledku toho by stovky měst, které doporučení a normy v současnosti plní nebo v nich klesají pod limitní hodnoty, začaly téměř přes noc znovu překračovat. Nejen Německo by totiž bylo vázáno právem EU přihlížejícím k novým specifikacím WHO.
Výsledkem by s největší pravděpodobností byly nové žaloby proti zákazu vjezdu ze strany lobbistické organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) pro stovky německých měst a venkovských regionů, které sice dodržují současnou limitní hodnotu, ale nikoli limitní hodnotu, která byla opět snížena na polovinu. Nové zákazy by se také nezaměřovaly pouze na silniční provoz, ale mohly by ovlivnit i další oblasti, jako je průmysl a obchodní podniky.
Proti zákazu se postavil i poslanec zemského sněmu za CSU Robert Brannekämper. Ten svoji argumentaci postavil na finanční úvaze – proč kupovat nové auto, když to staré stále perfektně funguje?. „Auto používám na rodinné výlety, dlouhé služební cesty a dovolené. Auto je stále v naprosto dobrém stavu, chtěl jsem s ním najezdit ještě minimálně 100 000 kilometrů,” řekl Brannekämper deníku Bild.

Zákaz dieselu pro Mnichov se rovná vyvlastnění
„Jedná se o vyvlastnění se škodou více než dvě miliardy eur pro lidi, kteří jsou dnes na svých autech závislí více než kdy jindy. Do práce, za rodinou nebo na pochůzky. S takovými věcmi se nemůžete smířit,“ přisadil si koncem loňského roku předseda klubu Mobil in Deutschland Michael Haberland.
Starostka Mnichova Katrin Habenschaden (Zelení) je přesvědčena, že vzduch v Mnichově je již znatelně čistší. Habenschaden popisuje postup jako „přiměřený a pragmatický“: „V Mnichově je konečně lepší vzduch k dýchání, zároveň jsme mohli omezit zákazy jízdy na pár obzvlášť starých a špinavých dieselových motorů a hrozící milionové žaloby na město jsou mimo stůl.“
