Úspěšné použití SAF v letadlech RAF Typhoon a Hercules
- RedIR
- 27. 11. 2023
- Minut čtení: 1
RAF - Britské Královské letectvo použilo udržitelné letecké palivo (SAF) smíchané s běžným tryskovým palivem k dosažení prvního udržitelného tankování směsi leteckého paliva vzduch-vzduch u letadel Typhoon a C-130 Hercules.

Zásobovací letecký tanker RAF Voyager dodal palivo pro Typhoon a Hercules. Voyager byl již dříve použit v úspěšných počátečních zkouškách, kdy létal na 100% udržitelné letecké palivo.
Zbylé palivo ze zkoušky Voyageru bylo smícháno s běžným palivem v množství přibližně 46-48 %. RAF spolupracovalo s Air BP na recertifikaci paliva a dosažení požadovaných standardů potřebných pro bezpečnou a efektivní misi.

SAF – který se vyrábí z udržitelných surovin na bázi odpadu, jako je použitý kuchyňský olej – snižuje emise uhlíku během životního cyklu v průměru až o 80 % ve srovnání s konvenčním tryskovým palivem. Časem by větší používání udržitelného leteckého paliva mělo snížit závislost RAF na globálních dodavatelských řetězcích a fosilních palivech a zlepšit tak provozní odolnost.
Různé přístupy ke snižování emisí uhlíku budou vyhovovat různým platformám a prostředím. Jako taková se zkoumá řada možností alternativních paliv, aby se zajistilo, že Spojené království bude v popředí všech vyvíjejících se technologií.

„Během této zkoušky jsme se hodně naučili a nyní máme důvěru v naši schopnost používat směsi udržitelného leteckého paliva nyní i v budoucnu. Test prokázal, že nedochází k žádné újmě na výkonu, protože usilujeme o snížení emisí. Bylo to poprvé pro Typhoon i Hercules a věříme, že jsme první letectvo, které provedlo operaci doplňování paliva vzduch-vzduch s udržitelným leteckým palivem na této úrovni (46–48 %). Jsme nesmírně vděční Air BP za jejich odborné znalosti, které nám pomohly s procesem re-výroby a recertifikace, abychom umožnili tento úspěšný výsledek,“ řekl projektový manažer zásobování RAF.