top of page

Řešení krize nyní není na stole, prostě neexistuje.

  • RedIR
  • 14. 10. 2024
  • Minut čtení: 4

Citujeme:

„Autoři této zprávy si nejsou vědomi žádného technicky proveditelného, ekonomicky životaschopného a globálně realizovatelného celkového konceptu řešení energetické a klimatické krize – zejména ne v podobě, která zajistí prosperitu, svobodu a plnění cílů pro téměř 10 miliard lidí, pro globální klima a ochranu životního prostředí.“

 

Alespoň to tvrdí nová zpráva FAWn a GES – sponzorovaná nadací Vector Foundation, která pokrývá dvě oblasti technologie s vlivem na životní prostředí: elektrárny na fosilní paliva, které se podílejí přibližně 20 až 25 procenty na celosvětových emisích skleníkových plynů, a vozidla se spalovacími motory, kterých se celosvětově používá cca 1,4 miliardy.

 

FAWn (Das Forschungsinstitut für anwendungsorientierte Wissensverarbeitung/n (FAW/n)  je Výzkumný ústav pro aplikačně orientované zpracování znalostí (FAW/n), zřizovaný při univerzitě v německém Ulmu, který provádí výzkum a vývoj v oblasti svého názvu s ohledem na obchod, politiku, veřejné instituce a společnost.

 

GES Sdružení Global Energy Solutions e.V. je asociace/sdružení se zaměřením na provádění analýz současných energetických, klimatických a rozvojových problémů. Jedinečnou ideou sdružení je myšlenka vícenásobné recyklace CO2 – v podstatě oběhové hospodářství CO2 – a klíčová role uhlíkově neutrálních zdrojů energie a paliv, včetně metanolu. GES bylo založeno německým Federálním Ministerstvem pro hospodářskou spolupráci a rozvoj.

 

Nadaci Vector Foundation založili v roce 2011 Eberhard Hinderer, Martin Litschel a Dr. Helmut Schelling jako přidruženou k technologické firmě Vector Informatik GmbH, která je významným dodavatelem technologií pro automobilový průmysl. Nejdůležitější hnací silou práce nadace je touha efektivně řešit sociální výzvy.

 Shrnutí

Tento projekt společně s projektem „Global Energy Perspectives“ vyvíjí „referenční řešení pro globální klimaticky neutrální energetický systém vytvářející bohatství“. Popis řešení rozvinutého přístupu se nazývá „All in“. Využívají se všechny technologické možnosti, prosazují se otevřené trhy a obnova a udržitelné hospodaření s přírodou hraje důležitou roli při dosahování sociálních, ekonomických a ekologických cílů.

 

V politické sféře má však „vše elektrický“ narativ obrovský vliv. V tomto přístupu jsou všechny fosilní zdroje energie nahrazeny novými obnovitelnými energiemi (vítr a slunce). Protože v prvním kroku vyrábějí energii pouze ve formě elektřiny, velká část koncových aplikací a spotřebitelů tak musí být následně elektrifikována. V současné době je většina energetických aplikací založena na využití energie ve formě molekul: uhlí, plynu a ropy a také produktů z nich odvozených, jako je nafta, petrolej nebo benzín. Důvodem je to, že příroda realizovala velké kapacity pro ukládání energie (pouze) prostřednictvím molekul, nikoli prostřednictvím elektřiny.

 

Na jedné straně tato zpráva pojednává o přístupech „All in“ a „All electric“ na narativní úrovni. Na druhé straně se v ekonomické a technické rovině věnuje dvěma technologickým oblastem, které jsou v kontextu narativní diskuse obzvlášť zajímavé: (1.) uhelné elektrárny, které mají na svědomí kolem 20-25 % emié skleníkových plynů na celém světě, ale mají obrovský význam pro prosperitu rozvojových a rozvíjejících se zemí a (2.) vozidel se spalovacími motory, kterých se celosvětově používá asi 1,4 miliardy (včetně asi 400 milionů nákladních vozidel) a která jsou páteří mobility,  nákladní dopravy a prosperity neindustrializovaných zemí.

V důsledku toho je globální energetická a klimatická změna ve smyslu „all electric“ přístupu někdy spojena s enormně vyššími náklady pro příslušnou společnost. Prostřednictvím cílené propagace jednotlivých technologických cest (tedy například elektrifikace automobilů) se ztrácí potenciál pro vysokou technicko-ekonomickou efektivitu, která spočívá v přístupu „all-in“. Takto investované peníze chybí jinde, například v sektoru vzdělávání, digitalizace, ochrany životního prostředí atd. Navíc přístup „all electric“ neřeší problém klimatu. To je možná jeden z nejdůležitějších argumentů ve prospěch přístupu „all in“, protože existuje reálná šance na klimatickou neutralitu v období 2050 až 2070 a hospodářský růst (HDP) pro rozvojové a rozvíjející se země v průměru o 6 % ročně v letech 2025 až 2050.

 

Velká příležitost a důležitý koncept řešení spočívá v kombinaci uhelných elektráren se spalovacími motory. Díky rozsáhlému využití technologie zachycování uhlíku lze emise CO2 zachycovat přímo v jejich bodovém zdroji, uhelných elektrárnách, a následně je spolu s vodíkem dále zpracovávat na syntetická paliva. Důležitý je metanol jako produkt přímé syntézy a jeho deriváty, jako je metanolový benzín, nafta, petrolej a lodní nafta.

 

Pomocí zachycování uhlíku lze CO2 zachycovat přímo v elektrárnách na fosilní paliva a následně zpracovávat společně s vodíkem na syntetická paliva. Jen v Číně existuje obrovský potenciál pro dovybavení uhelných elektráren technologií zachycování uhlíku. Kombinace elektráren na fosilní paliva se syntetickými palivy vytváří v sektoru mobility oboustranně výhodnou situaci, a to jak technologicky, tak ekonomicky.

 

V samotné Číně existuje potenciál pro úpravu uhelných elektráren na zachycování uhlíku o výkonu přibližně 250–565 gigawattů s náklady nižšími než 60 USD za tunu CO2, včetně zachycení, zkapalnění CO2 a jeho přepravy do vhodného skladovacího zařízení. To odpovídá přibližně 25–50 % čínských uhelných elektráren, přičemž přibližně polovina světové kapacity je instalována v Číně.

 

Pokud se podíváte na celý řetězec efektů v sektoru mobility, od poskytování potřebné energie až po skutečnou jízdu po silnici (well-to-wheel), je pro různé scénáře zřejmé, že koncepty zahrnující syntetická paliva mají globální perspektivu z hlediska systémových nákladů, fungují příznivěji než koncepce mobility, které jsou založeny čistě na bateriových elektrických vozidlech, a tedy na elektrifikaci dopravy.

 

To odráží obecný trend, že scénáře technologického mixu jsou nákladově efektivnější a vhodnější k dosažení cílů než omezené technologické cesty.

 

Kompletní zpráva je k dispozici zde.

mrgf.jpg
Reklama Jucad L.1 f.jpg
PANGC Banner.jpg
DBK.png
ePace.png
bottom of page