top of page

Švýcarsko plánuje kvůli obavám z blackoutu jako první země zákazy jízdy pro elektromobily!

  • RedIR
  • 9. 1. 2024
  • Minut čtení: 2

Švýcarsko se velmi obává výpadku dodávek elektřiny zejména v zimě a připravuje radikální úsporná opatření pro případ nedostatku. Mezi ně patří i zákazy jízdy pro elektromobily. Omezení by mohla být i v Německu a dalších zemích, pokud jde o nabíjení. Protože pokud k rozšiřování zátěže dochází rychleji než rozšiřování sítě, pak „musí být nabíjení prováděno způsobem, který je prospěšný pro síť“. Jinými slovy: nabíjení nemusí nutně nastat, když to řidič potřebuje, ale spíše když je k dispozici dostatek elektřiny. I majitelé elektromobilů v Německu se musí připravit i na to, že v případě nedostatku energie nebudou moci své vozidlo používat stejně jako benzínový nebo naftový motor.



Švýcarsko má díky vodní energii jedny z nejekologičtějších dodávek elektřiny v Evropě. Nyní se ale alpská republika bojí blackoutu. „V zimě země dováží velké množství elektřiny. V roce 2021 to bylo 5,7 miliardy kilowatthodin, které pocházely hlavně z Francie a Německa,“ uvádí technický portál „Golem“. To znamená, že nebýt francouzských jaderných elektráren nebo občasného německého přebytku větrné energie, světla by ve Švýcarsku pravděpodobně zhasla.


Ale protože Francie a Německo jsou tuto zimu (a do budoucna nepochybně i další, pozn.red.) také velmi nejistí dodavatelé, Švýcarsko nyní provádí výpočty s vysokým rizikem blackoutu. Energetická nestabilita Francie kvůli mnoha poruchám v jaderných elektrárnách a Německa kvůli nenaplánovatelné náhodné elektřině z větrné a solární energie, spolu s obecně vždy slabým solárním výnosem v zimě a akutním nedostatkem plynu zvyšují kritické faktory.

Návrh Švýcarské konfederace z 23. listopadu 2023 nazvaný „Nařízení o omezeních a zákazech používání elektrické energie“ (redakce má 51 stránkový dokument k dispozici) počítá s drastickými opatřeními, která by mohla být přijata ve čtyřech úrovních eskalace v případě nedostatku energie. Existují například specifikace, které stanoví, že pračky mohou běžet s ohřevem vody na maximálně 40 stupňů Celsia. Chladničky nesmí být chlazeny pod 6 stupňů. Vše, co slouží pouze komfortu – jako jsou sauny a parní lázně – lze ve vlastním domě využívat jen omezeně.



Kromě obsáhlých pravidel pro provoz elektrických zařízení v komerčních a soukromých prostorách jsou na seznamu zákazů i pikantní omezení automobilové dopravy. Má se například snížit rychlost na švýcarských dálnicích ze 120 km/h na 100 km/h.

Pro řidiče elektromobilů to ale bude opravdu těžké: v případě nedostatku elektřiny by dostali zákaz řízení. Předloha doslova říká: „Soukromé používání elektromobilů je povoleno pouze pro nezbytně nutné cesty (např. profesionální práce, nákupy, návštěvy lékaře, účast na náboženských akcích, schůzky u soudu).“


Je lepší si ponechat benzínové a naftové motory?


Podle různých zpráv v médiích by se to ve Švýcarsku dotklo asi 110 000 řidičů – a samozřejmě by to bylo naprosto fatální pro náběh e-mobility, který je ve Švýcarsku prosazován i politicky. Kdo by si kupoval elektromobil, když může očekávat, že kdykoli, zvláště v zimě, nebude smět jezdit? Plán zajišťuje, že k zákazům řízení by mělo dojít až od třetího ze čtyř „stupňů eskalace“. Přesto jde o naprosto reálnou možnost a každý (nejen) Švýcar by měl zvážit poměrně jasné doporučení švýcarské vlády komunikované v tamních médiích, aby si elektromobil kupoval pouze jako druhé auto, pokud vůbec.

mrgf.jpg
Reklama Jucad L.1 f.jpg
PANGC Banner.jpg
DBK.png
ePace.png
bottom of page